Yrityskauppa

Myyjän kannalta

Myyjän kannalta yrityskaupassa tärkeintä on vakuuttaa ostaja, että vaikka yrittäjä luopuu myynnin vetovastuusta, myynti ei notkahda. Yrityksen arvo on sen myyntiorganisaation arvo. Liiketoimintasuunnitelmassa kuvataan, miten myyntiä yhtiössä suunnitellaan ja toteutetaan.

Ostaja luonnollisesti pelkää, säilyvätkö asiakkaat kunnes hän on saanut rahansa takaisin. Jokaisen yhtiön hinta on sen vapaan kassavirran diskontattu nykyarvo. Ostajalla ja myyjällä on eri näkemykset vapaan kassavirran määrästä ja diskontto-kertoimesta.

Jokainen yrittäjä tietää kuinka ostamisen kynnystä voi madaltaa. Tehokas keino on luotottaa ostajaa. Yrityskaupassa tämä toimii myös ja osoittaa kunnioitusta uutta yrittäjää kohtaan ja lisää keskinäistä luottamusta.

Yrittäjillä on yleensä erittäin hyvä arvio yrityksensä arvosta, ja he osaavat perustella sen hyvin. Menestyneitä yrittäjiä yhdistää se, että he suunnittelevat asioita kirjallisesti ja laativat laskelmia. Jos olet myymässä yritystäsi, nyt on viimeinen hetki ottaa käyttöön hyvän hallinnon periaatteet: laadi liiketoimintasuunnitelma vuodelle 2025.


Yrityskauppa
Ostajan näkökulmasta