Vuosi 2024 oli aikamoista myllerrystä eikä alkava vuosi paljon paremmalta näytä. Rahamarkkinoilla kaikkein keskeisin asia on, pystyykö USA lopettamaan velkaantumisensa. Kaikki talouden tunnusluvut ovat tumman punaisia.
Hyviä asioita Suomen taloudessa ei ole näköpiirissä. Valtio ottaa meilläkin velkaa viisi prosenttiyksikköä suhteessa kansantuotteeseen, mutta kansantuotteen ennustetaan kasvavan vain prosentin. Mihin se loppu katoaa?
Yksittäisen yrityksen kannalta tärkeintä on myynti. Vuoden päätteeksi laadimme asiakkaamme kanssa markkinointistrategian. Lähdimme liikkeellä kysymyksillä "kenelle minun pitäisi myydä" ja "paljonko sen kate on". Vastauksia saatiin ja myyntistrategiasta tuli oikein hyvä.
Minun tehtävänihän ei ole kertoa mikä on oikea myyntistrategia vaan auttaa asiakasta päättämään. Tarjoan parhaat työkalut ja käytännön esimerkein valaisen eri mahdollisuuksia. Strategiaan vaikuttaa paitsi yhtiön myymälän sijainti (verkko/kivijalka), myös taloudelliset resurssit, markkinoinnin ymmärrys ja visio mihin markkinat kehittyvät kun teknologia edistyy.