Mitä myyt, kenelle ja missä? Siinä on myynnin pyhä kolminaisuus. Kaksi ensimmäistä saadaan selville asemoinnilla. Kolmas vaatii käsitteen "myymälä" ymmärrystä. Yrityksellä on vain yksi myymälä; ei väliä onko se kivijalassa vai verkossa tai molemmissa.
Yrityksillä on kivijalkamyymälä, joka voi olla alakerran autotallissa tai kaupungin parhaalla liikepaikalla. Vuokra on näkyvyyden hinta. Verkkomyymälän näkyvyys ostetaan mainonnalla.
Meillä on asiakas, jonka kivijalan vuokra on 15 teur ja myynti puoli miljoonaa. Verkkokaupan "vuokra" on 30 teur ja myynti 150 teur. Katelaskelma osoittaa, että kivijalka tekee voittoa ja verkkomyymälä kyntää tappiolla.
Kivijalan myynti nojaa korkealuokkaiseen palveluun. Verkkomyymälä kilpailee hinnalla. Yrittäjä totesi, että hän ei jatkossa laita verkkomyymälään myyntiin sellaisia palveluita, joiden ostaminen edellyttää konsultoivaa myyntiä.
Verkkomyymälässsä voi myydä konsultoivaa palvelua, mutta se edellyttää hyvää sisältöä. Tarkoittaa ajankäyttöä ja osaamista tuottaa hyvää videota. Tarkoittaa joko työpäivän pidentämistä kivijalan sulkemisen jälkeen tai uuden henkilön palkkaamista.
Verkkomyymälässä voiton korjaa se, joka myy halvimmalla. Kivijalassa se, joka myy parasta konsultointia. Näiden erottaminen vaatii uutta ajattelua.