Uuden palvelun markkinointi

Case paahdettu kastanja

Yrittäjä oli keksinyt uuden palvelun, jonka haluaa markkinoille. Kysyntää palvelulle on, koska alalla on jo muita yrityksiä. Lähdimme suunnittelemaan, mikä erottaa palvelun kilpailijoista.

Suurimmalla osalla palveluista kovin kilpailija on, ettei tee mitään. Tavaroita ei huolleta, ei liikuta tarpeeksi, syödään pitkälle prosessoitua ruokaa tai mielenterveyttä laiminlyödään. 85 prosenttia kuluttajista on kyvyttömiä elämäntapamuutokseen.

Niinpä lähdimme liikkeelle siitä, että potentiaalisista asiakkaista (miljoona Suomessa) vain 15 prosenttia kuuluu kohderyhmään. Heidän tunnistaminen otettiin päätehtäväksi. Päättelimme, että he ovat innovatiivisia kuluttajia, jotka ovat jo kokeilleet jotain kilpailevaa palvelua.

Heillä on takanaan ainakin yksi epäonnistunut kokeilu, joka kylvää epäilyksen siemenen koko aihetta kohtaan. Miksi joku uusi onnistuisi ja mitä uutta se edes tarjoaa? Apua tarvitaan, mutta kaikki tarjoavat sitä samaa kuitenkin.

Suomalaiset arvostavat rehellisyyttä, joten päätimme kertoa parilla ydinväitteellä, miten eroamme muista. Ensimmäinen on palvelun nopea vaikuttavuus (sitouttamalla asiakas), ja toinen on vertaisarviot (motivoi asiakkaan). Kaikki vaihtoehtoisia palveluita kokeilleet ja siihen pettyneet tunnistavat nämä erot kilpailijoihin.

Seuraavaksi rakennamme palvelulle hyvän asiakaskokemuksen myymälään. Emme tee eroa kivijalka- ja verkkomyymälän välillä. Molemmissa asiakas ohjataan ostopäätökseen perustelemalla, miksi tämä uusi malli toimii paremmin kuin kilpailevat menetelmät.

Hankesuunnitelman tekeminen
Miten hanke kuvataan?