Liiketoimintasuunnitelman tärkeä osa on määritellä yhtiön keskeiset menestystekijät. Mitä ei ole määritelty, sitä on mahdotonta mitata. Menestystekijöiden kuvaaminen helpottaa päättämään, kuinka niitä arvioidaan.
Menestystekijät ovat sellaisia muuttujia, joissa tuotos jaetaan panoksella. Kuinka mitataan hyvää asiakaspalvelua, myytävän hyödykkeen laatua tai toiminnan tehokkuutta? Onko kerätty tieto luotettavaa ja merkityksellistä?
Keskeinen menestystekijä parantaa yhtiön kannattavuutta, joten resurssien (ajan käyttö ja raha) ollessa rajallisia, joten pitää määritellä mitä lisäarvoa asiakkaalle tuotetaan. Asiakkaan motiivi ostaa liittyy ajan, rahan tai vaivan säästämiseen. Jos asiakas hakee nautintoa, silloin hän päin vastoin kuluttaa aikaa ja rahaa tai näkee vaivaa.
Taloushallinnon prosessikuvaus on hyvä työkalu kuvata, miten tieto kulkee ettei tiedonkulkuun tule pullonkauloja (operatiivinen riski). Kuka vastaa markkinoinnista, asiakkaan kontaktoimisesta, ostoista, laskutuksesta, palkanmaksusta, budjetoinnista ja sen seurannasta? Onko yhtiöllä kassavirtalaskelma tai edes tuotekohtainen katelaskenta?
Nämä auttavat yrittäjää suunnittelemaan myyntiä oikeaan kohderyhmään. Mitä tarkemmin kohderyhmä määritellään, sen korkeampi on asiakastyytyväisyys. Yrityksillä on erilaiset sisäiset prosessit (toimintatapa), joten kaikkia mahdollisia asiakkaita ei kannata tavoitella.