Lama iskee - mitä pitää tehdä?

Miten parantaa kannattavuutta laman keskellä?

Tässä vaiheessa - syyspäivän tasaus 2024 - on selvää että edessä on pitkät, vaikeat vuodet. Irtisanomisia tulee ay-liitoista, sote-alueilta ja kunnilta. Velkaantuminen jatkuu kuin loputon painajainen.

Mitä mikro- tai pienyrittäjä voi tehdä?

Lopeta myymistä kaikkea kaikille. Mieti, ketkä ovat tärkeimpiä asiakkaitasi. Keille tuotat eniten hyötyä. Miksi asiakas tulee sinulle eikä kilpailijalle? Miksi asiakas ylipäätään käyttää tippuvia tulojaan ostaakseen yhtään mitään?

Minun asiakkaani ovat yrittäjiä, jotka haluavat ymmärtää, mitä asiakkaat ostavat. He haluavat säästää aikaa, vaivaa tai rahaa. Neljäs ryhmä haluaa käyttää rahaa saadakseen nautintoa.

Asiakas säästää aikaa, joka on vanhan sanonnan mukaan rahaa.

Asiakas säästää vaivaa, jos hänen ei itse tarvitse vaihtaa renkaita autoonsa.

Asiakas säästää rahaa, jos hänen ei itse tarvitse potkia varpaita kynnykseen.

Kokemukseni (yli 300 sataa suomalaista yritystä) mukaan aikaa ja vaivaa ei kannata säästää. Kukaan ei auta yrittäjää, kun rahat loppuvat. Paras keino on säästää rahaa. 

Rahan säästäminen tarkoittaa myynnin kohdentamista. Turhan mainonnan lopettamista. Oikean asiakasryhmän tunnistamista. Kertoa miksi olet tai olemme täällä.



Miten pitää nenä pinnalla?
Päivän positiivinen uutinen