Talousnäkymät ovat heikentyneet rajusti ja nopeasti. Tilanne vastaa 90-luvun lamaa paitsi nyt lamassa on koko maailma. Pitkään jatkunut velaksi eläminen on tullut tiensä päähän.
Kun myynti tippuu, kiinteitä kuluja on leikattava etteivät rahat lopu. Suurimmat kiinteät kulut ovat palkat, poistot, vuokrat ja markkinointi. Lamassa kapasiteetin käyttöaste nousee tärkeäksi toiminnan mittariksi (KPI).
Myynnin tippuessa yrittäjän on päätettävä mistä luopuu tai päätöksen tekee vouti. Pihalla voi olla koneita ja taseessa sijoituskämppiä, mutta niistä ei raaskita luopua. Yrittäjyyteen kuuluu, että ulkopuolisten neuvoja ei kauheasti kuunnella.
Rautakauppa RTV hakee pääsyä yrityssaneeraukseen. Sana "saneeraus" tarkoittaa vanhan purkamista ja uuden luomista. Rautakaupan konsepti on ainakin 200 vuotta vanha. En tiedä mitä uutta siihen on luotavissa - vuokrata kelomökki Rukalta?
Rautakaupan keskeiset kiinteät kulut muodostuvat palkoista ja vuokrista. Liiketoiminta on korostuneen paikallista eli ns. kivijalkakauppaa. Tuoko henkilökunta asiakkaalle sellaista lisäarvoa, josta pääsee veloittamaan kilpailijoita korkeammilla hinnoilla?
Kiinteiden kulujen tiputtaminen on vaativa tehtävä. Toimitiloja ja ihmisiä ei voi jakaa prosentteihin, vaan pudotus on aina 100% kerrallaan. Ulkopuolinen konsultti auttaa yrittäjää miettimään, mitä tehdä jos samaan aikaan markkinat putoavat alta (ulkopuolinen riski) ja kiinteät kulut (sisäinen riski) vievät toiminnan tappiolle.