Viime viikolla keskustelin yrittäjän kanssa, joka oli tympiintynyt. Takana useita raskaita vuosia mutta myös tärkeitä onnistumisia. Kynttilä on palanut molemmista päistä.
Vuosien varrella olemme laatineet useita liiketoimintasuunnitelmia, ja samassa yhteydessä olen opettanut budjetoimaan ja johtamaan myyntiä. Asia aina vuosittain nytkähti hetkeksi eteenpäin, kunnes alkuinnostus hiipui ja palattiin vanhaan. Vuosien vierittyä ja kokemuksen kartuttua yrittäjä sanoi että nyt kääritään hihat.
Aloitimme aivan alusta unohtaen kaikki vanhat budjetit, ja puolen tunnin sijaan käytimme kolme tuntia. Saimme budjetoitua myynnin tuotteittain ja myyjittäin käyttämällä apuna hit-ratea. Sen jälkeen budjetoimme ostot, palkat, poistot ja muut kulut.
Tulostaso ei kumpaakaan tyydyttänyt, joten jumppasimme moneen otteeseen läpi myynti- ja ostohintoja, jotta myyntikate kestää ns. kiinteät kulut. Myyjien ajankäytön kautta loppujen lopuksi saimme yhtiön uskottavalle kasvu-uralle (eli kuka myy, mitä ja missä). Palaverimme päätteeksi yrittäjä näytti kun olisi kivi tipahtanut sydämeltä ja apina olkapäältä.
Mikä tärkeintä, sovimme että joka kuukausi tästä eteenpäin vertaamme toteutunutta budjetoituun ja tarvittaessa päivitämme budjettia saadulla tiedolla. Hän sanoi että on koko ajan tiennyt, että näin tämä pitäisi tehdä, mutta vasta nyt on aikaa ja rahaa investoida tähän yhteistyöhön. Paine puristaa timantteja.