Syksyn kulutusjuhlista Halloweenin jälkeen on musta perjantai. Seuraava onkin joulu ja sitten uusi vuosi. Kuluttaja lompakko on kovilla.
Yrityksille tarjoamme tänään tunnin pikapalvelua myynnin budjetointiin. Sellainen kannattaa ostaa, koska menestyviä yrittäjiä yhdistää asioiden kirjallinen suunnittelu. Toiminta ilman numeroilla määriteltyä tavoitetta on päämäärätöntä ajelehtimista. Olisko aika kokeilla jotain muuta?
Autamme laatimaan myyntibudjetin. Jaetaan myynti palveluittain tai tuoteryhmittäin ja määritellään tavoite. Vähennetään kulut (ostot, palkat, vuokrat, poistot, rahoitus) ja lasketaan kate.
Seuraavaksi määritellään ihanneasiakkaat ja niistä erityisesti kohderyhmä, jolle viesti kohdistetaan. Ihanneasiakas tunnistaa viestistä omat tarpeensa, mutta kohderyhmään kuuluvan päässä syntyy oivallus, että "tuohan on uutta, pitääpä kokeilla budjetoida myynti".
Kohderyhmä muodostuu pienestä muutaman prosentin aikaisen vaiheen innovaattoreista, joita uutuudet houkuttelevat kokeilemaan. Viestinnässä tulee kertoa, miten meidän palvelu eroaa muista vastaavista. Tai jopa niin, että miksi myynti pitää budjetoida, vaikka aiemmin on tultu toimeen ilmankin.