Vuosi 2024 alkaa olla lopuillaan. Peruutuspeilissä näkyy menneisyys, mutta katsotaan mieluummin tulevaa. Miltä vuosi 2025 näyttää?
Ostovoima heikkenee ja työttömyys pahenee. Tekoäly syö palvelualan työtehtäviä rotan lailla yksityisellä sektorilla. Julkinen puoli elää vielä velaksi, vaikka sielläkin 10% virkamiehistä joutuu kilometritehtaalle pelkästään tänä vuonna eikä tilanne ole vuosikausiin helpottumassa.
Mitäpä pienyrittäjä voi tehdä, kun markkinat kutistuvat alta?
Ensimmäiseksi: keskustele asiakkaittesi kanssa. Millaisena he näkevät vuoden 2025? Minkälaisen myyntibudjetin he ovat laatineet? Paljonko he aikovat tilata sinulta ensi vuonna?
Toiseksi: laadi myyntibudjetti asiakkaittain. Tavallisen yrityksen liikevaihdosta 90% nojaa olemassaoleviin asiakkaisiin. Kysy, mikä heidän tulotasonsa on ensi vuonna ja joutuvatko he vähentämään ostoksia sinulta.
Kolmanneksi: älä laske hintoja koska se syö katteen. Vähennä kuluja vastaamaan laskevaa kysyntää. Vuokrat, palkat ja muut kulut pitää tiputtaa nykytasolta puoleen. Jos se ei onnistu, pohdi vakavasti poistumista vielä kun voit kuivin jaloin. Aina voi tehdä jotain muuta kevyemmin kuluin jossain muualla.
Neljänneksi: sido vuokra liikevaihtoon. Jos sinä et menesty kyseisellä liikepaikalla, ei siellä pärjää kukaan muukaan. Jos mainostoimisto ei tuota myyntiä, miksi maksat siitä? Jos et saa muuta kuin takavalotakuun, lopeta palvelu välittömästi.
Viidenneksi: et ole yksin eikä maailma tähän lopu. Älä ota vastaan ilmaisia neuvoja - ne vasta kallita ovat. Muutama satanen kuussa kannattaa investoida tulevaisuuteen. Hanki itsellesi keskustelukumppaniksi joku liiketoiminnan ammattilainen.