Lähes jokainen yrittäjä tunnistaa ongelman, kun kysyn häneltä, että saako hän tuote- ja asiakaskohtaisen katelaskelman kirjanpitäjältä. Tilitoimisto tuottaa palvelua verottajalle (ulkoinen laskenta) kun liiketoimintaa pitäisi budjetoida ennakkoon (sisäinen laskenta). Onko tuloslaskelmassasi varattu myynnille yksi rivi (3000), ostoille toinen (4000) ja liiketoiminnan muille kuluille 25 eri tiliä, jotka erottelevat kaikki kuitit ja laskut kahvista puheluihin?
Kun tilit perataan kerran kuussa läpi, saadaan samalla laadittua uusi kulubudjetti seuraavalle kuulle ja päästään puuttumaan poikkeamiin. Samalla saadaan kassavirtalaskelma, joka kertoo rahojen riittävyyden velanhoitokulujen jälkeen. Yrityshän ei kaadu huonoon tuloskuntoon vaan rahan puutteeseen.
Tärkeää on luoda prosessi, joka toteutuu säännöllisesti kerran kuussa. Jokaisella tulee olla esimies - myös yrittäjällä - koska esimies tuo ryhtiä tekemiseen eikä salli mutkien oikomista. Vaikka minä en ole yrittäjän esimies, säännölliset palaverit vaikuttavat yrittäjään samalla tavalla, kun hän tietää olevansa minulle tilivelvollinen.
Meillä on tähän talouspäällikkö-palvelu, jossa kerran kuukaudessa käymme yrittäjän kanssa läpi tilannekatsauksen, vertaamme edellisen kuukauden lukuja arvioituun ja laadimme seuraavan kuun budjetin. Tähän on mahdollista hakea julkista avustusta, jolloin palvelu on yrittäjälle ilmainen. Oiva keino saada itselleen veronpalautusta!
tuumaa KASKARA