Myyntistrategia

Mitä se strategia tarkoittaa yrittäjälle käytännössä?

Tehtiin asiakkaan kanssa myyntisuunnitelma, kuten hän sitä kutsuu. Itse käytän termiä myyntistrategia, mutta lopputulos on sama. Tiedätkö sinä, kuka on parhaiten kannattava asiakkaasi tai minkä palvelun/tuotteen kate on paras?

Kun tiedetään mitä halutaan myydä ja kenelle (ja missä), pitää suunnitella ydinviesti. Pienen firman brändi eli asiakaskokemus muodostuu yleensä paikallisesti, joskus valtakunnallisesti ja mutta harvoin kansainvälisesti. Hyvä asiakaskokemus nojaa yrittäjän nauttimaan luottamukseen omalla alueellaan (laatutuote) kun taas verkkomyymälä on jatkuvassa hintakilpailussa (bulkkituote) ulkomaita myöten.

Myyntistrategiaan kuuluu myös kertoa asiakkaalle, miten me eroamme muista eli miksi kannattaa ostaa meiltä eikä kilpailijalta. Tätä yritykset viestivät äärettömän vähän; ikään kuin häpeillen. Asiakas ei tiedä miksi sinun tuotteesi on parempi kuin kilpailijan tai mihin hän sitä ylipäätään tarvii kun on tullut tähänkin astin hyvin toimeen ilman.

Tekoäly on tänä vuonna alkanut näkyä palvelualoilla. Mainostamisen volyymi ei vähene mutta esim. mainostoimistojen ja free-lancereiden laskutus selvästi. Alaa ei voi pitää merkittävänä myynnin strategisena osaajana, jos robotti korvaa ihmisen ilman että kukaan huomaa mitään.

Myyntistrategian tavallaan helpoin valinta on ydinviestin (miten eroamme muista) jakelukanava. Somejätit tuntevat tapasi ja mielenkiintosi kohteet. Luovutat ne tiedot yhtiöille voidaksesi käyttää maksutta heidän sovelluksiaan.

Mainosyhtiöiden suurin ongelma myyntistrategian osalta on ymmärtää yhtiön liiketoimintaa. Yrittäjä on heidän kanssaan aika pulassa, kun ei tiedä mitä voi vaatia ja mitä uusia asioita on tullut tarjolle. Myyntistrategia tarkoittaa yrityksen liiketoiminnan kuvaamista siten, että potentiaalinen asiakas tunnistaa tarpeensa (kuuluvansa kohderyhmään) ja ymmärtää saamansa hyödyn (säästää aikaa, vaivaa tai rahaa).

Onko nyt hyvä hetki investoida?