Keskustelin johtavan eurooppalaisen markkinoinnin asiantuntijan kanssa tulevaisuuden näkymistä. Olimme samaa mieltä, että tänä vuonna nähdään päätön kananlento, jota seuraa lyhyt kasvukausi päättyen romahdukseen ja uusi, pitkä jälleenrakennuksen aika. Olimme samaa mieltä jopa vuosiluvuista hahmotellessamme tulevaisuutta.
Mikä on markkinoinnin asema lähitulevaisuudessa (2025-35)? Me yrittäjät olemme suoraviivaisia, joten markkinoinnin ammattilaiselle tässä on vähän nieltävää. Tarkoitus ei ole loukata teidän ammattitaitoanne vaan yhdessä kehittää alaa lähemmäs suomalaisia arvoja.
Ensimmäiseksi, kerro miksi olet yhteydessä mahdolliseen asiakkaaseen. On ihan reilua kertoa, että profiloimme asiakkaamme hakusanoilla ne-ja-ne, tulotason tai asuinpaikan mukaan jne. Voi myös avoimesti kertoa, että tällä mainoksella ammumme haulikolla kohti parvea tai että teemme pitkäkestoista mielikuvamainontaa.
Toiseksi, kerro mitä asiakas hyötyy palveluistasi. Säästää aikaa, vaivaa ja rahaa (kulutusta kestävät talvirenkaat, halpa paistinpannu jne) vai kuluttaa aikaa, vaivaa ja rahaa saadakseen nautintoa (kotisiivous, ravintola, hieronta jne). On valtava ero tehdä ruokaa mikroateriasta tai tuoreista raaka-aineista, mutta ostajalla on molempiin omat syynsä.
Kolmanneksi, älä laske ostokynnystä alennuksilla tai rahoittamalla. Sen sijaan kerro, mitä asiakkaalla on lupa odottaa ja miten sitä mitataan. Jos asiakas ei ole tyytyväinen, hän maksaa vain osan saamastaan hyödykkeestä. Takavalotakuu ei ole nykypäivää, kun kaikkea voidaan mitata, kunhan se on ensin määritelty.
tuumaa KASKARA